رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی:

قاعده نفی سبیل سلوک گردشگری مذهبی را تعریف می‌کند/ توجه به فقه گردشگری


علی حاجی‌ده‌آبادی صبح امروز در همایش سفیران و نخبگان پنج قاره در همدان با بیان اینکه امیدوارم حضور ما در این همایش ثمره بسیاری برای انسانیت و جهان اسلام داشته باشد، اظهار کرد: در این مراسم به بررسی مفاخر علمی، ادبی، عرفانی و  می پردازیم.

وی با بیان اینکه شناسایی این افراد مهم است چراکه اسلام تشنه الگوی انسانیت است، گفت: گردشگری مذهبی اصطلاحی برگرفته از دو واژه مهم «گردشگری» و «مذهبی» است در حالی که امروزه این نوع گردشگری از ادبیات علمی خوبی برخوردار نیست و باید آن را غنی کنیم.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی با اشاره به اینکه باید این نوع علم را از دریچه‌های علمی آن را بررسی کنیم و به غنای آن بپردازیم، گفت: هر کاری که برمبنای علم نباشد ثمره خوبی نخواهد داشت اما اگر ماهیت علمی داشته باشد اثرات خوبی برجای می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۹۹۳ سازمان جهانی گردشگری تعریفی از گردشگری داشته که مبنا قرار گرفته است، گفت: بر اساس این تعریف ارکان تشکیل‌دهنده فعالیت گردشگری چند جزء است که یکی از آنها کوچ در قالب درون‌وطنی و برون‌وطنی است.

حاجی‌ده‌آبادی با بیان اینکه بر اساس هدف کوچ، گونه‌های مختلف گردشگری رقم می خورد و می توان انواع آن را تعریف کرد، افزود: از یک منظر می‌توان گردشگری حقیقی را معرفی کرد و به صورت فایلی در اختیار دیگران قرار داد.

وی با اشاره به اینکه می‌توان به سمت گردشگری مجازی پیش رفت و از فضای مجازی در این زمینه بهره برد، در خصوص گردشگری مذهبی نیز گفت:‌ دیدن یک مکان مذهبی، شرکت در یک آئین خاص یا حضور در کنار فرد مذهبی و یا یک عارف در این حوزه خلاصه می‌شود.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی با بیان اینکه گردشگری مذهبی به عنوان یک صنعت پربازده اقتصادی دارای ثمرات بسیاری است که در برخی کشورها به آن توجه می‌شود، خاطرنشان کرد: در فقه نیز برخی از گردشگری‌ها واجب است که در این میان می‌توان به سفر حج اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در فقه اسلامی قواعدی داریم که نوع سلوک ما را در گردشگری محدود می‌کند یعنی نباید در هر نوع از قالب‌های گردشگری حضور یافت چون برخی از آنها حرام است، گفت: در فعالیت‌های حوزه گردشگری نباید رفتار و سلوک ما باعث نفرت از آن شود بلکه باید باعث جلب شود.

حاجی‌ده‌آبادی با بیان اینکه قاعده نفی سبیل سلوک ما را در گردشگری مذهبی تعریف می‌کند، افزود: می‌توان به فقه نو یعنی فقره گردشگری دست یافت.

وی با اشاره به اینکه برخورداری از زمینه گردشگری حق انسان است، گفت: در گردشگری بیشتر به مقوله تفریح توجه می‌شود که ما معتقدیم این نگاه دارای کاستی‌هایی است زیرا به موضوع حقوق بشر در آن یعنی حق بر دینداری توجه نشده است.

وی با بیان اینکه برای گردشگر باید حق امنیت قائل شد، افزود: باید در گردشگری امنیت حقوقی، جسمی، روحی و روانی فرد تأمین شود که می‌توان این قوانین را با همبستگی کشورهای اسلامی تدوین کرد.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی با اشاره به اینکه مجموعه قوانین و مقرراتی باید در گردشگری مذهبی تعریف کرد، گفت: بیش از اینکه به دنبال قوانین حقوقی باشیم باید به دنبال قوانین اخلاقی موثر و مروج گردشگری باشیم./فارس



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *